Tuesday, April 12, 2011

Polimer

manusia : kau amek kos ape kat u ?
aku : aku? diploma teknologi polimer !
manusia : POLIMER ? (sambil melopong). ape tu ?
aku : dulu panggil teknologi plastik & getah. skang polimer.
manusia : ouh. ingatkan ape tadi. gtaw la awal-awal pastik getah !
aku : yela (memaki hamun dalam hati)
manusia : da tu keja kilang la nanti kan ?
aku : mungkin~

aku sering kali menghadapi situasi sebegini. ramai yaang masih tak tahu apa itu polimer. 
parents aku sendiri pown tak tahu apa itu polimer masa aku mula-mula dapat tawaran dulu.

Polimer berasal dari perkataan Greek iaitu 'Poly' yang bermaksud banyak manakala 'Mer' yang menbawa maksud bahagian. Dalam bahasa saintifik ialah salah satu cabang ilmu kimia yang mengkhususkan kajian tentang percantuman ikatan karbon yang panjang lalu menbentuk polimer.

MONOMER-MONOMER=POLYMER

 kalau aku terangkan kat makcik atau pakcik sebegini, pastinya aku akan di baling kasut saiz 12. hehehe.

takde yang lagi besar ke?
OK !
cukup setakat tu. banyak sangat melalut nie. Skang nak cita pasal bidang kerja dalam polimer nie. dapat tahu pown bila course aku ada kan satu program yang di namakan Prospek Kerjaya. lau tak, aku sendiri pown tak taw apa bidang kerja polimer. tapi lepas aku pegi program tu, nie yang aku dapat  tahu :

1. Polymer Synthesis - penghasilan getah, kilang penghasilan produk getah.

2.Polymer Composite - kawasan pelabuhan kapal.

3.Polymer Electrolyte -digunakan dalam laptop, bateri handset, ngan driller.

4.Polymer Testing - dalam bidang standard bodies. CSA, SIRIM, UL.

5.Polymer Blends - automotif, perabot, aeroangkasa. (yang nie aku nak)

banyak nie jela yang dapat dinyatakan. yang lain-lain banyak lagi aku tak salin sebab aku dah mengantok amat sangat. maklumlah, tiap-tiap malam aku STUDY ! HAHAHA ! rajin kan? =.='

3 comments: